FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/03/2008

Skadestånd

Hej! Måndag en den 17 mars skulle skulle jag hämta min dotter vid hennes skola. jag kom körandes på en 50-väg och höll på att bromsa för att jag skulle svänga vänster. I min synvinkel ser jag då en liten bil, som senare visades sig vara en opel astra, plötsligt studsa framåt, svänga vänster och över refugen som var emellan körfälten. Resultat blir att denna förare smäller in i mig på höger sida eftersom jag rent reflexmässigt försökt svänga undan, med inte lyckas. Jag fick åka ambulans in till sjukhuset. Efter noggranna och mycket otrevliga undersökningar konstateras att jag inte har några synliga fysiska skador. Min fråga är nu; Eftersom föraren medgivit att han somnade framför ratten under körning och har kvaddat min bil samt åsamkat mig smärtor vad kan jag åtala honom för mer än vårdslöshet i trafik? Läkarna kan inte ännu säga om jag kommer att få några men i framtiden typ whiplash eller andra smärtrelleaterade åkommor, så vad kan jag göra? Mycket tacksam för svar. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Då vårdslöshet i trafik är ett brott under allmänt åtal kan Du inte stämma någon för detta, utan detta sköts av en allmän åklagare om brottet anmäls. Du kan inte stämma angående något annat än skadestånd. För att kunna få skadestånd krävs det att du har fått någon form av skada som kan uppskattas i ekonomiska värden. Således låter det som om du är tvungen att vänta på att någon form av medicinsk skada skall uppdagas hos Dig innan du kan agera. Mvh /
Rådgivare