FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/04/2008

Förfarandet vid rattfylleribrott

Hej! Vad händer efter att man blivit tagen för rattfylleri? Hur går förfarandet till? Vilka är det som granskar fallet och sedan sätter påföljden? Måste man upp i rätten? Det fall jag tänker på hade 0,59 i promille när han stannades. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Då polisen har ertappat en förare med att vara onykter kommer en rapport att skrivas som lämnas till åklagare. I de flesta fall omhändertar också polisen förarens körkort och meddelar länsstyrelsen. Åklagaren kommer sedan att granska polisens rapport och i ett fall med 0,59 promille alkohol i blodet kommer ett så kallat strafföreläggande att skickas till föraren. Ett strafföreläggande innebär en möjlighet att utan rättegång erkänna ett brott och acceptera den påföljd som framgår av strafföreläggandet. Accepteras inte strafföreläggandet blir det sannolikt rättegång. Påföljden vid rattfylleribrott hämtas i regel från en tabell och påverkas i princip bara av vilken mäng alkohol som har uppmätts. Detta gäller inte om polisen vid samma tillfälle har rapporterat brottet vårdslöshet i trafik då en friare och betydligt strängare bedömning görs. Vid 0,59 promille kommer påföljden sannolikt att bestämmas till 60 dagsböter både i strafföreläggandet och vid en domstolsprövning. Dagsbotens storlek beror på förarens inkomst och förmögenhet. Utöver det egentliga straffet kommer körkortet att återkallas under viss tid. Vid 0,59 promille återkallas körkortet normalt mellan fyra och åtta månader. Exakt hur lång tid påverkas av eventuella tidigare trafikförseelser, behovet av körkortet och vilken trafikfara som uppstod i det aktuella fallet. Efter spärrtidens utgång återfås körkortet utan ny uppkörning. Vänlig hälsning,
Gustaf LidegranRådgivare