FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/05/2008

Påföljd för skadegörelse

Hej! Vår son 18 år är misstänkt för skadegörelse. För ett år sedan så fick han åtalsunderlåtelse som 17-åring också det skadegörelse. Bilruta krossad, han erkände detta. Om han skulle fällas i en eventuell rättegång vad blir då påföljden och hur länge finns det i brottsregistret?

Lawline svarar

Hej, Åtalsunderlåtelse kan meddelas enligt någon av de grunder som listas i 20:7 rättegångsbalken, se http://www.lagen.nu/1942:740#K20. En åtalsunderlåtelse innebär att brottet lagförs direkt utan åtal, rättegång eller påföljd. En åtalsunderlåtelse innebär dock markering i belastningsregistret, som kan beaktas vid framtida brottslighet. Den tidigare åtalsunderlåtelsen kan således komma att beaktas vid lagföringen av den nya skadegörelsen. Den skadegörelse som har begåtts kan beroende på olika faktorer i det enskilda fallet bedömas som lindrig skadegörelse, åverkan enligt 12 kapitlet 2 § brottsbalken, eller skadegörelse 12 kapitlet 1 § brottsbalken. Åverkan kan ge böter och skadegörelse kan ge böter eller fängelse i högst ett år, se http://www.lagen.nu/1962:700#K12. Vad gäller bedömningen av vilken påföljd som är lämplig tar rätten hänsyn till flera omständigheter, bland annat tidigare brottslighet och hur lämplig den skyldige är för respektive påföljd. Det är därför svårt att exakt bedöma, utan vetskap om samtliga omständgheter, vilken påföljd som rätten kan komma att döma ut i det här fallet. Det finns dock vissa generella riktlinjer i lagen som kan påverka bedömningen. Vad gäller fängelsestraff får det endast utdömas till någon som begått brott innan 18 års ålder om synnerliga skäl föreligger och till någon som begått brott innan 21 års ålder om särskilda skäl föreligger enligt 30 kapitlet 5 § brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700#K30. Det finns därför goda skäl att anta att fängelse inte kommer utdömas i det här fallet. Troligare är att domstolen kommer bestämma påföljden till böter eller till en icke frihetsberövande åtgärd såsom ungdomsvård eller ungdomstjänst. Ungdomsvården kan även förenas med ungdomstjänst eller böter, se 32 kapitlet 1-5 § § brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700#K32. Hur länge en markering i belastningsregistret kvarstår beror på den påföljd som har utdömts. Reglerna gällande gallring finns i 16-18 §§ belastningsregisterlagen, se http://lagen.nu/1998:620. Vad gäller beslut om åtalsunderlåtelse för brott begångt av en person under 18 år gallras uppgiften efter 3 år. För brott som medför böter gallras uppgiften efter fem år och för brott som leder till ungdomstjänst, ungdomsvård eller åtalsunderlåtelse för person över 18 år gallras uppgiften efter 10 år. Uppgiften ska dock i samtliga fall finnas kvar i belastningsregistret så länge en annan uppgifts gallringstid inte infallit. Alla uppgifter i registret gallras efter 20 år med vissa undantag. Mvh
Carolina WaltherRådgivare