FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/03/2006

Har man rätt att läsa förhörsprotokollet?

Hejsan. efter ett polis förhör har man då rätt att läsa igenom förhörs protokollet? och vad händer om man inte godkänner protokollet?

Lawline svarar

Bestämmelser om vad som gäller vid förundersökning återfinns i 23 kap rättegångsbalken, se http://lagen.nu/1942:740. I kapitlets 21 § stadgas att utsagor som lämnas av den misstänkte eller någon annan person skrivs ned i form av protokoll eller anteckningar. Utsagan skall efter förhöret läsas upp eller på annat sätt tillhandahållas den hörde personen, så att denne kan granska det som nedtecknats. Den hörde har rätt att göra invändningar mot innehållet. Om invändningar görs skall utsagan ändras. I praktiken godkänner man utsagan genom att skriva under protokollet/anteckningarna.
Branka StojkovicRådgivare