FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/03/2006

Underhållsbidrag utöver Försäkringskassans maxbelopp?

Underhållsskyldighet utöver Försäkringskassans maxbelopp? Den ene föräldern till två minderåriga barn flyttar från familjen. Föräldern tjänar ca 500.000 kr/år. Kan den andre föräldern tvinga fram ett större underhållsstöd än de 1273 kr/barn som FK anger?

Lawline svarar

Om barnet/barnen bor hos endast ena föräldern (boföräldern) ska den förälder som inte bor med barnet/barnen betala ett underhållsbidrag på 1273 kronor per barn till boföräldern. I det fall den bidragsskyldige inte betalar underhållsbidrag eller betalar ett underhåll som är lägre än 1273 kronor per barn och månad kan Försäkringskassan betala ut underhållsstöd till boföräldern. Om boföräldern anser att den andra föräldern har råd att betala mer än Försäkringskassans maxbelopp om 1273 kr per barn är detta något som Försäkringskassan inte kan hjälpa till med. Det finns i dag ingen myndighet ansvarar för att hjälpa föräldrar med sådana överenskommelser, utan det är i första hand föräldrarna som har ansvar att komma överens om detta. De föräldrar som inte kan komma överens är därför hänvisade till advokat.
Sofie OlofssonRådgivare