FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/02/2008

Ändra från fullgörelsetalan till fastställelsetalan

Kan man gå från en fullgörelsetalan till en fastgörelsetalan? Och i så fall, skall detta anses vara en ändring av talan eller en inskränkning av talan?

Lawline svarar

Hej, När man ändrar en fullgörelsetalan till en fastställelsetalan gör man inte någon inskränkning av talan utan en taleändring. Detta beror på att en fastställelsedom inte skulle hindra en senare fullgörelsetalan. Fastställelsedomen skulle emellertid ha en prejudicell betydelse. Se vidare NJA 2003 s 158 där denna fråga behandlas. Vänligen
Christina WeilanderRådgivare