FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/06/2008

Muntligt arrende

Hej. Vi arrenderar en tomt där vi 1986 upförde en sommarstuga. 1996 sålde dåvarande jordägare marken. Den tidigare jordägaren tog inte ut någon agift under den tid han ägde marken. Men den nya ägaren ville ha en summa varje år och vi kom överens muntligt om priset. Han har nu erbjudit oss att köpa tomten. Men om vi inte gör det så pratade han om att höja arrendeavgiften då han menar att han har rätt att indexuppräka den. Och det är nog i sin ordning, men det finns ju ingen skriftlig summa att uppräkna. Vad gäller i ett sådant fall. Han påstår även att han går back på tomten, att han betalar mer skatt på den än har får in av oss i arrende (350kr/år), men det har jag kolat upp och det stämmer inte. Han pratade även om stt han kan säga upp avtalet, har kvar c:a 28 år på arrendet. Men det kan han väl inte göra. Jag har även läst någonstans att det är svårt för en jordägare att överhuvudtagen säga upp ett arrende även när kontraktet löper ut om han inte kan bevisa att han behöver marken själv för ett spesifikt ändamål. Finns det regler kring detta, går det att förlänga arrendet längre än vad kontraktstiden säger?

Lawline svarar

För att ett avtal ska ses som ett arrendeavtal och skyddsreglerna för arrendatorn ska bli fullt tillämpliga krävs att avtalet upprättats skriftligt samt att vederlag utgår för nyttjandet enligt jordbalken 8 kapitlet 1 och 3 §§, se http://lagen.nu/1970:994 . En muntlig upplåtelse är därför inte att se som ett arrende. Enligt 8 kapitlet 3 § 2 st. JB har arrendatorn rätt till skadestånd i de fall att det inte beror på honom att skriftligt avtal inte kommit till stånd. Talan om ersättning ska väckas inom ett år från det att jorden avträddes. Arrendatorn har ingen rätt att tvinga till sig ett giltigt arrendeavtal. Jag föreslår att ni med jordägaren upprättar ett skriftligt avtal om ni vill ha arrenderätt på tomten. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare