FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/05/2008

Efterlevande av lag om ägofred

Vem har ansvaret för att lag (1933:269) om ägofred följs? Är det polisen?

Lawline svarar

Hej! Det kan till att börja med vara värt att notera att lagen inte gäller beträffande stängselskyldighet när området är reglerat av fastighetsplan, se 9 § i lagen, se http://lagen.nu/1933:269 . Det är i princip berörd fastighetsägare på båda sidor stängslet som har att se till att stängselskyldigheten efterlevs. Om fastigheten ägs av staten eller allmän inrättning svarar innehavaren för att stängselskyldigheten följs, se 4 och 8 §§. Grundkravet enligt lagen är att stängslet ska freda mot hästar och nötkreatur, se 5 §. Det handlar dock inte om att ta saken i egna händer utan lagen reglerar hur fastighetsägaren t.ex. kan påkalla syneförrättning, se 21 § och framåt. Om alltså ägaren påkallar en sådan syneförrättning så är det länsstyrelsen som förordnar en förrättningsman som har att bedöma stängselskyldigheten, se bl.a. 23 §. Förrättningsmannens beslut kan i sin tur överklagas till fastighetsdomstol, se 31 §. Det är således förutom ägarna länsstyrelsen som har ett ansvar för att ordna bedömningar av stängselskyldighet när ansökan gjorts. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare