FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/03/2006

Arv vid äktenskapsförord

Hej! Jag ska gifta mig och undrar nu vem som ärver min personliga egendom om jag avlider. Äktenskapet kommer ingå i Frankrike där jag är bosatt och vi kommer att skriva äktenskapsförord som innebär att våra personliga egendomar och kapital innan äktenskapet kommer att fortsätta vara våra även efter att vi har gift oss. Jag äger en del av min mammas hus i Sverige (1/4) och undrar nu om mitt barn kommer att ärva den delen eller min blivande make. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Inledningsvis ärver inte makar varandra. Endast släktingar i upp- och nedåtstigande led ärver, med undantag för kusiner, sysslingar osv ( 2 kap. ärdvabalken). Man erhåller endast sin make/makas egendom med s.k fri förfoganderätt vilket förvisso innebär att man kan förbruka egendomen. När din man sedan går bort får dina barn det han har kvar som tillhörde dig. Dock har ni upprättat ett äktenskapsförord där ni reglerat att din egendom ska vara enskild egendom. Det innebär att ingen bodelning görs och egendomen tillfaller därför efterlevande barn direkt. Dock finns vissa undantag från detta. Din man har alltid rätt till 4 basbelopp ( ett BB ligger idag på ca 40.000:-) ur din kvarlåtenskap oavsett testamente eller äktenskapsförord ( 3 kap. 1 § 2 st. Ärvdabalken).Något arv är det dock bokstavligen inte tal om makar emellan och din dotter ärver således din egendom. Det som jag angett ovan gäller givetvis egendomen som finns i Sverige, som exempelvis 1/4 av din mors hus som din dotter utifrån ovan ärver. Den egendom du har i Frankrike omfattas av fransk rätt, eftersom man ska använda den lag där egendomen finns. För mer info om Ärvdabalken se http://www.lagen.nu/1958:637, eller se http://www.lagen.nu/1987:230 för mer info om Äktenskapsbalken. Med vänliga hälsningar
Rådgivare