FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt09/04/2008

Ersättningens storlek samt precision vid misshandel

Hej! Jag blev misshandlad 2007 under sommaren och nu skall jag lämna ersättningskrav till polisen. Jag har inte fått något målsägarbiträde, eller blivit informerad om att sådana finns heller för den delen. Misshandeln skedde genom att gärningsmannen krossade ett tjockt ölglas i mitt ansikte, varvid sårskador uppstod på käke, hals och kind. Såret på käken behövde sys med tre stygn medan de övriga såren endast behövde omplåstring. Om det har någon betydelse så blev jag tvungen att gå runt resten av sommaren med plåster över alla såren så att ärren inte skulle bli värre än vad de var. Jag undrar alltså hur mycket skall jag kräva av gärningsmannen? Och hur ska jag precisera skadeståndskravet ifråga om vad de olika yrkandena heter? Väldigt tacksam för hjälp! Tack på förhand /Johan Falk.

Lawline svarar

Hej. Preciseringarna man gör är att man anger ersättning dels för kränkning och dels för sveda och värk. Vid en normal misshandel ligger ersättningspraxis på ca 5000 kr i ersättning för kränkning samt ca 1000 kr för sveda och värk. I ditt fall låter det dock som att det eventuellt kan vara tal om en grov misshandel varav ersättningspraxis ligger högre. Mitt tips till dig blir att yrka ca 10000 kr i ersättning för kränkning samt 3000 kr i ersättning för sveda och värk. Ett sådant yrkande ligger i linje med vad som normalt utges vid grov misshandel. Att tänka på är att domstolen binds av ditt skadeståndsyrkande på så vis att man ej dömer ut högre ersättning än vad du yrkat. Härav skall du yrka som om du förutsätter att domstolen finner det vara en grov misshandel som du utsatts för. Hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare