FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt12/04/2008

Skadeståndsansvar för skada vållad av hund

Häromdagen kom en genomresande turist till min tomt för att rasta sin tax medans hans familj köpte mat på en intilliggande pizzeria. Han säger att han inte uppfattade att "vägen" (min garageuppfart) var privat tomt. Min St Bernhard låg ute i solen och sov. Hon var bunden i ett långt rep. Hon ska snart löpa och är lite extra på sin vakt, men som vanigt väldigt sällskaplig, så när mannen med en tax-tik kommer in på gården vill hon givetvis hälsa. Bråk uppstår mellan taxen och min st bernhard och de biter varandra, och min hund lyckas slita av sitt rep i tumultet. Taxen får större skador än min hund, men båda måste tas till veterinär. Mannen är arg och chockad och säger att nu får vi "lösa det här och se till att han kommer till en veterinär" Söndag innebär längre resa för att komma till jourhavande distriktsveterinär, men vi kör vår bil före och dom följer efter. Vår hund kunde behnadlas på plats hos veterinären medans taxen fick föras vidare till uppsala då den hade ett stort bett över ryggen med bortsliten hud. Nu undrar jag om det är jag eller turisten som bär ansvaret och ska stå för veterinärkostnaderna? Olyckan inträffade ju i våran trädgård eftersom han rastade sin vovve där.

Lawline svarar

Hej. Du som hundägare har enligt “Lag om tillsyn över hundar och katter” 6§ 1st, http://lagen.nu/1943:459#P6, rent strikt ansvar för den skada som din hund vållar oavsett om du bär den egentliga skulden till att skadan uppkom eller inte. Detsamma gäller naturligtvis för taxens ägare. Enligt huvudreglerna är ni alltså skadeståndsskyldiga till varandra för respektive hunds skador. Skadeståndets omfattning bestäms av Skadeståndslagen 5:7, http://lagen.nu/1972:207#K5P7. Men på grund av att det inte var en hund som utsatte den andre för skadorna utan de orsakade skador på varandra får man anse att de varit medvållande till varandras skador enligt SkL 6:1 2st http://lagen.nu/1972:207#K6P1 . Därför görs en jämkning av skadeståndet. Detta innebär att du skall betala hälften av taxens ägares veterinärskostnader eftersom du har strikt ansvar för skadan men på grund av att taxen var medvållande till skadan skall ersättningen jämkas till hälften. Likaså ska taxens ägare i sin tur betala hälften av dina veterinärskostnader eftersom han har strikt ansvar men din hund var medvållande. Förenklat kan man säga att ni skall dela veterinärskostnaderna lika. Men jag råder er att ta kontakt med era försäkringsbolag för att närmare utreda hur kostnaderna skall fördelas. Med vänlig hälsning
Siri MårtenssonRådgivare