FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt15/04/2008

Rätt till skadestånd för felaktig vård?

Jag vårdades på sjukhus för en tid sedan och blev felbehandlad vilket resulterade i en "Lex Maria" anmälan och en prick på den ansvarige läkaren. Jag har nyligen börjat fundera på saken och undrar om jag kan stämma sjukhuset för försummelse vid felbehandlingen och om ja, hur lång tid efterråt kan jag göra det?

Lawline svarar

Om du drabbas av en skada när du vårdas inom offentlig sjukvård kan du i vissa fall ha rätt till ersättning enligt patientskadelagen, se http://lagen.nu/1996:799. Skadorna ersätts av patientförsäkringen om skadan hade kunnat undvikas genom, bland annat, rätt vård, 6 §. Du har dock inte rätt till ersättning om skadan beror på livshotade tillstånd, sjukdomens naturliga utveckling eller vanliga infektionsrisker som man får räkna med vid vissa typer av vård, 6 § och 7 §. För att ha rätt till ersättning måste du anmäla skada inom tre år från det att du har uppmärksammat skadan och inser att den beror på vårdbehandlingen eller från och med den dag du har blivit medveten om var du kan vända ditt ersättningsanspråk. Som yttersta tidsgräns gäller dock 10 år från skadetillfället, 23 §. Enligt 18 § har du rätt att begära skadestånd enligt skadeståndslagen på samma grunder som patientskadelagen. Om du väljer att stämma i tingsrätt enligt skadeståndslagen, finns det dock risk att du blir skyldig att stå för vissa rättegångskostnader, något som du undgår om du använder dig av patientförsäkringen. Du kan hitta mer information på www.patientforsakringen.se. På hemsidan kan du även ladda ned en skadeanmälningsblankett.
Carolina WaltherRådgivare