FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/05/2008

Mened

Hur kan ett vittne lämna olika uppgifter till en part innan brottet har uppdagats och andra helt annorlunda under ed i rätten? Tar man inte hänsyn till skriftlig dokumentation som motsäger vittnets påståenden?

Lawline svarar

Hej! I Sverige har vi fri bevisföring och fri bevisvärdering. Detta betyder att man som huvudregel får ta upp vilka bevis man vill i rätten, och att det sedan är upp till domstolen att värdera dessa bevis. Självklart får man inte lov att ljuga under ed, och om vittnet ifråga har gjort detta riskerar denne fängelse (se BrB 15 kap 1 § http://lagen.nu/1962:700). Finns det skriftlig dokumentation som motsäger vittnets uppgifter, exempelvis i form av tidigare polisförhör, skall även dessa uppgifter tas fram som bevis. Detta kan i sin tur medföra att domstolen inte anser vittnets utsaga vara trovärdig, och väljer att bortse från den helt eller delvis. Vänliga hälsningar,
Lotta KnappRådgivare