FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/07/2008

Uppsägning av andrahandskontrakt

Hej! Hyr en hyreslägenhet i andra hand och undrar vilken tid för uppsägning som gäller. Vi har inte skrivit några kontrakt mer än att bostadsbolaget har godkänt detta i upp till ett år. Kan jag säga upp lägenheten m en månads uppsägning? (jag hyr)

Lawline svarar

Hej, Relevanta regler om uthyrning finner du i förevarande fall i jordabalken, vilken du finner https://lagen.nu/1970:994. Då ni inte särskilt kommit överens om en bestämd hyrestid gäller som huvudregel att hyrestiden ses som obestämd. Det innebär att hyresavtalet är att betrakta som ett tillsvidareavtal, det vill säga löper från ett visst datum tills vidare 12:3 JB. Ett hyresavtal på obestämd tid måste alltid sägas upp av någon part för att upphöra att gälla 12:3 JB. Uppsägningstiden för ett bostadshyresavtal som gäller tills vidare är 3 månader om inte längre tid har avtalats, 12:4 JB. Dock behöver du som hyresgäst ta hänsyn till en uppsägningstid som är längre än 3 månader. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare