FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt23/03/2008

Är skadevållaren skyldig att köpa den skadade egendomen

jag har kvaddat min svärfars bil som var halvförsäkrad. Har jag någon juridisk skyldighet att köpa bilen när det är mitt fel att olyckan inträffade?

Lawline svarar

Hej, Skadeståndslagen (http://lagen.nu/1972:207) stadgar i 2 kap, 1 § att du ska ersätta skadan om du vållat den samt varit vårdslös. Det finns alltså ingen skyldighet att köpa bilen, endast att ersätta honom för skadan. Med vänlig hälsning
Jens ÅströmRådgivare