FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/04/2008

byte av ombud och rättshjälpsbiträde

Min syster ligger i vårdnadstvist och har för närvarande ensam vårdnad. Hon är missnöjd med sin advokat som hela tiden gömmer undan information och vittnen så att rätten inte får ta del av dessa. Har hon rätt att byta advokat under pågående utredning? Han begär nu ensam vårdnad och hennes advokat säger till henne att hon troligtvis förlorar vårdnaden trots att det finns bevis att han försummat sin dotter , då de träffas, bla. får hon vara utan mat i 5 timmar då träffarna är. han vill ha vårdnaden eftersom han hävdar att barnet är för mycket påverkad av sin mor som han säger är psykiskt sjuk enl. honom. Dottern är 6 år och vägrar att träffa sin far och då får min syster skulden för detta. Vill ni ge mig ett svar är ni vänliga . Hälsn, Britt-Marie Larsson

Lawline svarar

Hej För det fall att din syster själv bekostar sitt ombud kan hon naturligtvis byta ombud när hon så önskar. Om hon har beviljats rättshjälp, d.v.s. att staten betalar hennes ombud såsom rättshjälpsbiträde, så krävs det enligt 26 § rättshjälpslagen tillstånd från tingsrätten för att få byta rättshjälpsbiträde (http://www.lagen.nu/1996:1619). För att ett byte ska beviljas av tingsrätten krävs det att din syster kan visa särskilda skäl. Denna bestämmelse tolkas restriktivt vilket praktiskt innebär att det förmodligen inte räcker att din syster och hennes ombud har svårt för att samarbeta. Det krävs avsevärda samarbetssvårigheter för att byte ska beviljas. För det fall att din syster vill försöka byta bör hon kontakta en annan advokat som hon kan tänka sig att byta till och tillsammans med denne göra en skriftlig framställan till tingsrätten om byte av rättshjälpsbiträde. I denna framställan bör de särskilda skäl som åberopas specificeras. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare