FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/06/2008

Hyresgästens ansvar för uppkommen skada

Hej! Jag har en inneboende som vid det senaste besöket av sin pojkvän orsakat kraftiga repor i golvet. Golvet var nyslipat vid inflyttning den 1 mars 2008. Reporna härrör från hjulen i en bäddsoff och fanns alltså inte där före detta besök. Det slitage som uppstår vid ut- och ihopfällning av soffan har inte lämnat några spår. Jag bedömer skadan som uppkommen av vårdslöshet och inte som "normalt slitage". Jag anser därför att min inneboende är skyldig att stå för kostnaden att slipa hela eller delar av golvet som ersättning för skadan, då den medför en värdeminskning för min bostadsrätt. Vilken är er bedömning? Tacksam för svar. Annika

Lawline svarar

Hej! Jag antar efter frågans utformning att den inneboende hyr ett rum eller del av lägenhet av dig, detta gör att Hyreslagen är tillämplig. I hyreslagens 24 § stadgas: ”Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning.” Hyresgästen är alltså skyldig att ersätta all skada som uppkommit genom dennes vållande eller vårdslöshet. Vanliga olyckshändelser och normalt slitage behöver denne inte ersätta. Repiga golv hänförs ofta till normalt slitage i praxis men detta kan naturligtvis variera. Om det är stora repor som uppkommit p g a en olyckshändelse torde det snarare vara fråga om en skada. Det man då måste undersöka för att ta reda på om hyresgästen är skyldig att ersätta skadan är om hyresgästen varit vårdslös. Detta är en svår bedömning om man inte har samtliga fakta om skadan. Det fall att några repor inte uppstår vid normal ut- och infällning tyder på vårdslös användning men det kan finnas andra faktorer som spelar in. Enligt gällande praxis är det hyresvärden som har bevisbördan för att skadan har uppkommit under hyrestiden (se NJA 1987 s. 668). Ansvarig för skador som uppstått genom vållande är antingen hyresgästen eller hyresvärden. Eftersom 12 kap. 24 § JB ej innehåller något om bevisbördans fördelning ligger det nära till hands att förutsätta att den vanliga huvudregeln inom skadeståndsrätten gäller, dvs. att den som påstår culpa hos motparten i princip har bevisbördan härför. Då det emellertid här liksom i fråga om exempelvis deposition rör ett speciellt rättsförhållande där ena parten (hyresgästen) normalt har rådigheten över föremålet torde det ligga i sakens natur att den vanliga bevisbörderegeln ej kan gälla. När det således är bevisat att skadan uppkommit under hyrestiden har värden ej hela bevisbördan för att hyresgästen åstadkommit skadan, (se NJA 1975 s. 657) istället kan man i många fall presumera att det är hyresgästen som är ansvarig. I ditt fall måste du alltså kunna bevisa att skadan uppkommit under hyrestiden och att det är en sådan typ av skada som normalt uppkommer genom vårdslöshet. Om detta kan bevisas är hyresgästen skyldig att ersätta den skada som uppkommit. Om du är medlem i hyresgästsföreningen kan du kontakta den för att få tala med en expert på området Hyreslagen hittar du i Jordabalkens 12 kap. Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare