Uppehållstillstånd

hej jag har en vän som har liknande historia som ovan, han har redan sökt asyl och fått avslag, då han träffade en tjej här och är gift och hans fru var höggravid ansökte han uppehållstillstånd på nytt men fick avslag från alla instanser. men nu är barnet och min fråga är om han har rätt och söka på nytt isof får han uppehållstillstånd???? hur bedömer ni sannolikheten? om han företräds av en advokat vem kommer betala advakat arvodet han eller staten?

Lawline svarar

Hej!

Jag vet tyvärr inte vilken hitsoria Ni syftar på men jag hoppas att jag kan vara till hjälp ändå. Om jag förstått Er rätt har Er vän sökt asyl här i Sverige, det vill säga han har hävdat uppehållstillstånd på grunden att han är flykting. Han har fått avslag i samtliga instanser. Han har även fått avslag då han sökt uppehållstillstånd på grund av att han har sin höggravida fru här. Enligt 5 kap 3 § Utlänningslagen, http://www.lagen.nu/2005:716 ska uppehållstillstånd meddelas utlänning som är make eller sambo med någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige såvida annat inte följer av 17-17b§§. Jag vet inte på vilken grund Er vän nekats uppehållstillstånd. Nu vill Er vän söka uppehållstillstånd på den grunden att han dessutom har ett barn här. Dessvärre säger 5 kap 18 § Utlänningslagen att en ansökan om uppehållstillstånd ska ha skett och beviljats innan inresan i landet. Detta gäller dock inte enligt p 5 om personen i fråga har stark anknytning till en person som bor här (vilket skulle kunna hävdas i Er vänns fall) och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där. Detta och rättsfallet MIG (Migrationsöverdomstolens avgörande) 2007:11 talar för att Er vän måste finna sig i att åka tillbaka till sitt hemland för att ansöka om uppehållstillstånd.

Angående advokatkostnaderna har Er vän rätt till offentligt biträde enligt 18 kap 1 § 1p Utlänningslagen.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Josefine HellquistRådgivare