FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt16/03/2008

Fel i ordningsbot

Hej Jag körde min MC i bussfil och blev stoppad av polis. Jag blev tillfrågad om det var ok att de skickade ordningsbot till min hemadress. När ordningsboten kom såg jag att de hade skrivit PB istället för MC. Är detta då en felaktig/ogiltig bot ?

Lawline svarar

Ordningsboten är felaktig och därmed ogiltig. Tyvärr hindrar inte det att polisen skickar en ny ordningsbot med korrekta uppgifter. Även om du betalar böterna och därefter klagar kan ny talan väckas och gärningsbeskrivningen då justeras till att avse framförande av motorcykel. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare