FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/06/2008

Hur hitta erfaren advokat?

Hej! Jag är åtalad för våldsamt motstånd och försök till våld mot tjänsteman. Det var två vakter på en pub som troligen tyckte det var ok att misshandla mig pga av att jag var där på en dejt med en annnan kille. Jag har anmält dom för hatbrott, otillbörligt gripande och förtal. Men åklagaren har bara tagit upp deras anmälan till rätten. Jag behöver ett ombud som gärna är specialiserad på sådana här fall. Jag har rättskydd genom hemförsäkring på folksam, och troligen även på en annan hemförsäkring i samma lägenhet. Skulle vilja överväga att även föra en civilrättsligt mål mot vakterna. Hur ska jag gå tillväga för att hitta en erfaren advokat? M V H

Lawline svarar

Hejsan och tack för ditt mail! I Sverige har vi rättshjälp. Rättshjälpen innebär att en medborgare kan få ett biträde som hjälper till i en rättslig angelägenhet och att biträdet helt eller delvis bekostas med statens medel. Rättshjälpen omfattar alla slags rättsliga angelägenheter. Offentlig rättshjälp beviljas vanligen inte om sökanden har en rättsskyddsförsäkring som kan användas för att ersätta kostnaderna i saken. Det verkar du här ha genom din hemförsäkring. Det du bör göra är att ta kontakt med ditt försäkringsbolag och kontrollera exakt vad din aktuella försäkring täcker. Efter detta är det bara att med hjälp av ditt försäkringsbolag, via kontakter, internet och andra informationskällor leta efter en advokat som verkar passa såväl dina behov som din ekonomiska situation. Du kan när du kontaktar en advokat fråga om denne har erfarenhet av frågor av detta slag. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare