FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/04/2008

Beslag av hembrännare

Jag fick besök av kronofogden och de gick igenom min lägenhet. De fann då en hembrännare som inte var i bruk osv i min klädkammare. De tillkallade polis som kom och beslagtog min apparat. Fick de göra detta fast den inte var aktiv? Det vill säga i bruk?

Lawline svarar

Reglerna om vad polisen får ta i beslag finns i rättegångsbalkens 27 kap, se http://www.lagen.nu/1942:740#K27 . I RB 27 kap 1 § stadgas att polisen får ta föremål i beslag om det skäligen kan antas äga betydelse för utredning om brott. Det är i ditt fall oklart om detta skulle kunna vara fallet och du kan då begära rättens prövning av beslaget enligt RB 27 kap 6 §. Således har alltså polisen rätt att ta din hembrännare i beslag om de skäligen kan anta att den äger betydelse för utredning av brott, men du kan begära rättens prövning av polisens beslag. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare