FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/03/2006

Betänketid vid skilsmässa mm

Kan min make ha ett eget boende tillsvidare, och hur lång är betänketiden för skilsmässa? Har han rätt till juridisk rådgivning för att lösa problemet med sina skulder och kan han nekas svenskt medborgarskap pga skulder som hamnat hos kronofogden? Många frågor.... MVH

Lawline svarar

Angående din makes möjlighet till eget boende så finns det, inom äktenskapsrätten, inget som hindrar er från att inte bo med varandra. Huvudregeln vid ansökan om skilsmässa är att en betänketiden om sex månader skall föregå beslutet om att äktenskapet är upplöst. Detta gäller om endast den ene maken begär upplösningen, makarna är överens om att äktenskapet skall upplösas och båda makarna begär betänketid eller om makarna har barn under 16 år. Om makarna har levt åtskilda sedan minst två år finns det dock ett undantag och någon betänketid behöver då inte föregå beslutet om äktenskapets upplösande. Äktenskapsskillnad regleras i Äktenskapsbalkens femte kapitel http://www.lagen.nu/1987:230. Kom ihåg att det efter betänketiden krävs en fullföljdansökan om att ni fortfarande vill skiljas, annars förfaller ansökan och ni får börja om från början. Självklart kan man söka juridisk hjälp för att lösa problem med skulder, och ibland kan den inledande bedömningen av personens problem vara kostnadsfri. Om man då bedömer att man behöver fortsatt hjälp men inte har de ekonomiska möjligheterna kan man begära rättshjälp/rådgivning enligt rättshjälpslagen http://lagen.nu/1996:1619 till reducerad avgift. Vad gäller möjligheterna till svensk medborgarskap så finns det risk att ansökan nekas på grund av skulderna. Migrationsverket, som prövar och beslutar om ansökningar om svenskt medborgarskap, kommer vid prövningen att begära uppgifter om den sökande hos bland andra Kronofogdemyndigheten, och om sökanden har skulder så görs en bedömning av personens vilja och förmåga att betala sina skulder.
Lorraine SauvyRådgivare