FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/03/2008

Underlåtelse att hålla vittnesförhör

Domstol skulle på min begäran förhöra ett vittne. Det är ett p-anmärkningsärende. Jag anmälde 5 vittnen men domstolen valde att inte förhöra en av dessa. Enligt min uppfattning var detta vittnet viktigast. Notarien upplyste mig inte om deras beslut att inte förhöra. Jag hade vittnets skrivelse med mig vid förhandlingen i tingsrätten. Inte heller där kunde man förklara anledningen till att vittnet inte hörs, men i protokollet citerar man vittnets berättelse. Jag vinner i och för sig målet men jag tycker inte om handläggningen. Det här har orsakat stor oro och lidande för min del.

Lawline svarar

Hej, domstolen har enligt rättegångsbalken 35 kap 7 § ( http://www.lagen.nu/1942:740#K35P7 ) rätt att avvisa bevisning. Detta gäller även för vittnen som ena parten åberopar. Eftersom domstolen inte verkade kunna förklara varför vittnet inte kallats kan det helt enkelt bero på ett misstag från domstolens sida. Att domstolen då istället tar hänsyn till vittnets skriftliga utsaga är korrekt i enlighet med 35 kap 14 §. Eftersom Du trots allt vann målet kan du inte överklaga domen. Endast domar som har gått emot parten kan överklagas och att ett av vittnena inte hördes kan inte överklagas separat. Även om handläggningen av målet har orsakat lidande för Dig kan du förmodligen inte kräva skadestånd p.g.a. domstolens eventuella misstag. Enligt skadeståndslagen 3 kap 2 § ( http://www.lagen.nu/1972:207#K3P2 ) kan skadestånd för kränkning bara utgå enligt kraven i 2 kap 3 § samma lag och dessa krav verkar inte vara uppfyllda i det här fallet. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare