FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/07/2008

Kan ett inspelat samtal användas som bevis?

Kan man använda ett inspelat samtal i en tvistels fråga, Som bevis hos ARN,Samtalet är inspelat utan att motparten är medveten om det.

Lawline svarar

Hej! I Sverige råder det fri bevisföring, vilket betyder att parterna i en domstolsprocess i princip får åberopa vilken bevisning de vill. Detta är en grundläggande och starkt gällande princip som sällan frångås. Du kommer därför att få använda dig av det inspelade samtalet men dess bevisvärde kan komma att sättas lägre av domstolen än om personen exempelvis uttalade sig under själva förhandlingen, då informationen framkommit på ett något omoraliskt sätt. Vänligen
Therese JanssonRådgivare