FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/08/2008

Samägande av skogsbruksfastighet

hej vi är 4 delägare i en skogsbrukfastighet 3st äger 1/6 var och 1 äger 1/2. om en vill sälja måste de andra gå med på det utan krav om tex avstyckning ? kan man bli tvingad att sälja sin del? mvh undrande?

Lawline svarar

Hej! Först och främst ursäkta att du fått vänta så länge på svar. När det finns flera ägare till en fastighet så blir Lagen om samägande tillämplig http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Om en av er vill sälja kan han/hon ansöka hos tingsrätten om att fastigheten skall säljas på offentlig auktion, man kan alltså bli tvingad att sälja sin del. Samtliga ägare kan sedan ansöka om att domstolen skall fastställa ett lägsta pris på fastigheten. Förfarandet ovan gäller förutsatt att ni inte avtalat om att använda ett annat förfarande vid försäljning. Någon rätt till avstyckning finns inte om ni kan komma överens kan detta dock vara ett alternativ men det förutsätter att fastigheten är tillräckligt stor för att styckas. Detta avgörs i första hand av lantmäteriverket. Hälsningar
Albert RoosRådgivare