FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/03/2008

Rätt till advokat vid polisförhör?

Hej, En tredelad fråga: Har man i ett polisförhör rätt till gratis advokat? Om så är fallet, har en polisman som ej informerat om detta begått tjänstefel? Har en polis som får reda på nämnda information skyldighet att anmäla en sådan incident?

Lawline svarar

Hej! De grundläggande reglerna för när en misstänkt har rätt till offentlig försvare finns i Rättegångsbalken 21:3 och 21:3a som du finner http://www.lagen.nu/1942:740#K21P3 . Där framgår att den som är frihetsberövad som anhållen eller häktad har rätt till offentlig försvarare. Här ryms inte den som gripen eller den som av någon anledning är kallad till förhör. Det framgår också att den som är misstänkt för vissa allvarligare brott har rätt till offentlig försvarare. Med misstänkt avses här delgiven misstanke om brott. Därefter följer tre ganska opreciserade punkter men ingen av dessa kan tolkas som att någon rätt till offentlig försvarare föreligger vid alla förhör. Till följd av detta blir svaret då nej på resten av dina frågor. Värt att nämna kan också vara att en misstänkt som fälls för brott i regel åläggs att ersätta staten delar av kostnaden för den offentliga försvararen. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare