FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/07/2008

Hyresgästens rättigheter vid uppsägning

Hej! Vi hyr ett hus på en fastighet (med två bostadshus) som nu ska säljas. Har vi som nuvarande hyresgäster några rättigheter som är värda att känna till? Har vi möjligen rätt att köpa fastigheten till ett lägre pris. Så lär det vara i Holland. Vi har bott här i tio år. mvh

Lawline svarar

Hej, De lagstadgade regler som gäller för hyresrätter finner man i Jordabalken 12 kap (Hyreslagen), se .https://lagen.nu/1970:994. Dessa regler i som utgångspunkt tvingande om inte annat sägs i den specifika bestämmelsen. Då hyresrätten skall göras om till en bostadsrätt är det inte ovanligt att hyresgästerna erbjuds att köpa den lägenhet /andel/bostad som de bor i till ett förmånligt pris. På det sättet kan hyresvärden locka hyresgästerna att gå med på en frivillig uppsägning av hyreskontraktet och det brukar även innebära en smidig övergång för de inblandade. Detta är däremot ingen lagstadgad skyldighet, Ni har alltså inte som hyresgäster någon absolut rätt att få köpa Er bostad till ett förmånligt pris. Som hyresgäster har Ni dock ett så kallat besittningsskydd, vilket innebär att hyresvärden inte får säga upp ett hyreskontrakt hur som helst. Dessa regler varierar något beroende på vad det är för bostad Ni bor i. Ni skriver att det rör sig om ett hus och det avgörande för Er är om denna upplåtelse ingår i en av hyresvärden bedriven affärsmässig uthyrningsverksamhet. Är det så att det inte rör sig om en affärsmässig uthyrningsverksamhet, exempelvis om hyresvärden själv bor i det andra huset på fasigheten eller om det hus Ni hyr är det enda hus hyresvärden hyr ut, kan hyresvärden ha rätt att säga upp Ert hyreskontrakt enligt 46 § 6 punkten. Rör det sig däremot om en yrkesmässig uthyrning, har hyresvärden inte rätt att säga upp hyreskontraktet på den grunden att hyresvärden vill sälja fastigheten. Hyresvärdens enda möjlighet är i sådant fall att säga upp hyreskontraktet enligt 46 § 10 punkten, då hyresnämnden avgör vems intressens som skall väga tyngst – Ert intresse av att bo kvar mot hyresvärdens intresse av att sälja fastigheten. Normalt brukar hyresgäster som bor i hyresrätten permanent vinna en sådan avvägning. Vid en eventuell uppsägning har Ni alltid rätt till tre månaders uppsägningstid om Ni inte avtalat om längre uppsägningstid, enligt 4 §. En eventuell tvist mellan Er och Er hyresvärd avgörs av hyresnämnen, enligt 49 §. Bästa hälsningar
Amanda WassénRådgivare