FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/03/2008

Ren förmögenhetsskada - vad krävs?

Hej! Jag har en fråga om deposition vid andrahandsuthyrning. Jag hyrde ut ett rum i min lägenhet och vi tecknade ett standardavtal för andrahandsuthyrning av bostad och tog emot en deposition på 10500 kr. Helgen då han skulle flytta ut befann jag mig utomlands under ett par dagar, vilket jag hade informerat honom om att jag skulle vara i förväg. Över en vecka senare dyker han upp och kräver att få tillbaka depositionen eftersom han säger sig ha slängt in nycklarna i mitt brevinkast under helgen då jag var bortrest. Jag hade inte sett några nycklar och hade antagit att han skulle dyka upp med dem vilken dag som helst. Efter många diskussioner bytte jag ut låsen i dörren och har krävt att han ska stå för låsbytet och att han kan få resten av depostionen då jag fortfarande inte har fått nycklarna, men han vägrar och menar på att han enbart kan tänka sig stå för nyckelkostnaden. Jag undrar vad det är som gäller rent juridiskt i detta fall?

Lawline svarar

Hej, Situationen som du beskriver är inte helt enkel att besvara. Ni har haft ett hyresavtal där avtalstiden gått ut och din hyresgäst skall återfå den till dig betalda depositionen. Du har påtalat för honom att du vid avtalstidens slut kommer befinna dig utomlands ett par dagar varvid han har kastat in nyckeln i brevinkastet. Hyresgästens agerande har åsamkat dig en ekonomisk skada på grund av att du har fått byta lås för att komma in i din lägenhet. Det du rent juridiskt kan göra är att kräva personen i fråga på skadestånd för din lidna skada. Eftersom detta är en ekonomisk skada som rent juridiskt kallas för en ren förmögenhetsskada krävs det för betalningsansvar att den åsamkats dig genom brott. Ett alternativ till brott är att din hyresgäst brutit gentemot en kontrakträttslig förpliktelse, dvs. det av er ingångna hyresavtalet eller något annat avtal och att du härav åsamkats en skada. Detta framgår av skadeståndslagen 2 kapitlet 2 § (tillsammans med praxis) som du kan läsa http://lagen.nu/1972:207. För att du ska kunna kräva din hyregäst på betalning krävs att du kan bevisa att hyresgästen åsidosatt en förpliktelse som ni ingått avtal om, exempelvis att depositionen återfås mot att han till dig personligen tillhandahåller nycklarna efter din vistelse utomlands. Som du säkert förstår är det juridiska bevisläget svårt om ni inte har ingått detta avtal skriftligt utan endast muntligt. Föreligger inget skriftligt eller muntligt avtal har du tyvärr ingen rätt att utfå skadestånd med stöd av skadeståndslagen. Det din hyresgäst har gjort är att han rent faktiskt tagit en risk när han lämnat ifrån sig nycklarna utan att erhålla sin deposition som motprestation från dig i samma skeende. Slutsatsen blir att du tyvärr inte har några större juridiska befogenheter att tillgå såvida du inte lyckas bevisa ett åsidosättande av ett ingånget avtal och att du härav har åsamkats skada. Mitt tips till dig är att du föreslår att ni delar på kostnaden och att ni härigenom kommer överrens om uppdelning av skadan, vägrar han så blir du troligen tvungen att återgälda honom hela depositionen. Med vänliga hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare