FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/05/2008

Medlemskap i Brf trots betalningsanmärkningar.

Jag äger en bostadsrätt som jag hyr ut i andra hand till ett av mina barn. Jag skulle vilja ge honom denna lägenhet. Jag undrar nu om bostadsrättsföreningen måste godkänna honom som ägare. Det kan bli problem eftersom han har skulder hos kronofogden. När jag läste lite om gåva gällande bostadsrätt stod det något om denuntiation.

Lawline svarar

Tack för din fråga. Det stämmer att det räcker med denuntiation (att man informerar föreningen om att du har överlåtigt bostadsrätten till en ny ägare) till bostadsrättsföreningen för att sakrättsligt skydd ska uppstå. Som jag ser det kan son dock få problem med att få medlemskap i föreningen om han har betalningsanmärkningar. Detta brukar man kunna lösa genom att man ger föreningen någon form av säkerhet för att avgiften betalas i tid. En lösning kan vara att någon du till exempel går i borgen för att avgiften till föreningen kommer att betalas. Jag tycker du bör kontakta förenings styrelse och fråga hur de vill lösa situationen. Det kan mycket väll vara så att de accepterar din son som medlem trots att han har betalningsanmärkningar, det beror ofta på hur resten av hans ekonomi ser ut. Med vänlig hälsning
Fredrik HanssonRådgivare