FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/11/2005

Vad gör advokaten om någon erkänner ett brott?

Är en advokats uppgift att upprätthålla lagen eller se till svarandes bästa intresse? Med andra ord: Hur ska en försvarare handla om en klient redan erkännt brottet (endast för försvarsadvokaten då)? Är detta (svaret) en internationell standard bland demokratiska stater?

Lawline svarar

Hej! En advokats uppgift är dels att se till att lagen följs och dessutom, om man nu vet att någon är skyldig eller vet att klienten kommer dömas för ett brott, att tillvarata dennes intressen. I dessa fall är ju advokatens uppgift att se till så att klienten får en riktig bedömning av rätten samt att se till att dennes straff döms ut på ett bra (i jämförelse till brottet) sätt. Om dock advokaten känner att han på något sätt inte kan försvara sin klient, tex om denne erkänner att han/hon begått brottet men säger att de kommer tiga om det i rätten, måste advokaten avsäga fallet. Dock verkar det inte finnas någon gemensam praxis för alla demokratiska stater (I alla fall verkar ingen vilja svara på den frågan).
Fia BergRådgivare