FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/04/2008

Dispositiva rättegångshinder

Om två parter inleder en tvist i allmän domstol och tvisten pågått i ca 10 månader med sedvanlig skriftväxling och ingen av parterna under tiden hävdat rättegångshinder p g a skiljeklausul eller att isf förbundet skall handlägga ärendet och inte allmän domstol, har parterna tappat rätten att åberopa rättegångshinder? Det kan tilläggas att ärendet handlar om skadestånd och att spelaren inte är eller varit medlem i föreningen samt att tingsrätten redan gm beslut fattat att hinder ej föreligger men att föreningen överklagat beslutet till hovrätten.

Lawline svarar

Hej, Det finns tvingande och dispositiva processhinder (rättegångshinder). De tvingande är sådana hinder domstolen på eget initiativ skall tas upp och att det inte måste göras vid ett visst tillfälle. Dessa leder oftast till ett avvisande. I ert fall rör det sig dock om ett dispositivt processhinder, se 10 kap 17 a § RB. Det innebär att parten måste göra en invändning därom första gången denne yttrar sig eller företar en handling i processen. Denna tid är således förbi. Detta gäller i alla fall för klassiska skiljedomsklausuler enligt lagen (1999:116) om skiljeförfarande. Således kommer förmodligen överklagan till hovrätten avslås. Ni kan läsa i Rättegångsbalken: http://www.lagen.nu/1942:740 Med vänliga hälsningar
Rådgivare