FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/06/2008

Arrendatorns rätt att överlåta arrendestället

Jag arrenderar en tomt på vilken jag uppfört en sommarstuga. Om inget annat är skivet i kontraktet så gäller besittningsrätt vad jag förstått. För att jordägaren ska kunna säga upp arrendet när kontraktstiden löper ut så ska han kunna bevisa att han behöver marken för att t.ex uppföra ett bostadsshus eller att arrendatorn inte skött sitt åtagande. Antar att han inte kan säga upp kontraktet under löptiden för arrendet ( i detta fall är det kvar 28 år) Min fråga nu är om besittningsrätten även kan övergå till nya ägare av stugan, ex barn som tar över eller att man vill sälja stugan?

Lawline svarar

Då man arrenderar mark för annat ändamål än jordbruk är arrendet att se som bostadsarrende enligt 10 kapitlet 1 § jordabalken (JB), se http://lagen.nu/1970:994 . Enligt 10 kapitlet 5 § JB har arrendatorn normalt rätt till förlängning av avtalet genom sitt besittningsskydd. Besittningsskyddet kan dock förloras genom att arrendatorn missköter sig eller jordägaren gör sannolikt att arrendestället ska användas för bebyggelse av annat slag eller jordägaren i annat fall har befogad anledning att upplösa arrendeförhållandet. Uppsägning kan ske endast vid avtalstidens slut. Ett bostadsarrende kan avtalas för viss tid på fem år eller på arrendatorns livstid. Ni verkar ha avtal om en annan tid och enligt 10 kapitlet 2 § JB ska i dessa situationer avtalet tolkas som om det vore bestämt till fem år. Detta resulterar i att ert avtal ska förlängas vart femte år. Arrendatorns rätt att överlåta arrendestället regleras i 10 kapitlet 7 § JB. Enligt huvudregeln i första stycket får arrendestället inte överlåtas utan jordägarens samtycke. Det finns undantag i andra och tredjestyckena. Enligt undantagen får arrendatorn överlåta arrenderätten till annan med vilken jordägaren skäligen kan nöjas. Innan överlåtelsen ska arrendatorn erbjuda jordägaren att återta arrendestället mot erläggande av skälig ersättning för arrenderättens värde. Detta erbjudande behöver inte ges till jordägaren då arrenderätten ska övergå genom bodelning, arv, testamente eller genom exekutiv försäljning eller i arrendatorns konkurs. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare