FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/04/2008

Rättegångskostnadsfördelning

Jag har blivit stämd. Talan gäller klander av testamente på grund av att formkraven ej uppfyllts. Käranden har begärt rättegångskostnader. Om jag väljer att medge alltihop, måste jag ändå betala hans rättegångskostnader? Det omtvistade värdet är ca 60 000 kr.

Lawline svarar

Förutsatt att målet kommit så långt att det medför rättegångskostnader är huvudregeln enl. 18 kap. 1 § Rättegångsbalken (se http://www.lagen.nu/1942:740#K18) att den som förlorar målet (t.ex. vid ett medgivande) skall betala motpartens rättegångskostnader. Det finns dock undantag. 18:3 RB stadgar att rättegågskostanderna kan delas om vinnande part inlett rättegången utan att motparten givit anledning därtill. Enl. 18:5 delas kostnaderna vid en förlikning. Huruvida någon av ovanstående förutsättningar är för handen framgår inte av frågan. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare