FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/05/2008

För- och nackdelar med bostadsarrende

Vi vill köpa en sommarstuga som står på arrenderad mark men är osäkra på vad det egentligen innebär. Vad finns det för positiva och negativa effekter av att arrendera? Vilka rättigheter samt skyldigheter har man? Tusen tack på förhand!

Lawline svarar

Reglerna kring bostadsarrenden regleras i jordabalken kapitel 8 och 10 (se http://www.lagen.nu/1970:994 ) Genom att arrendera marken begränsas din bestämmanderätt över marken. Som arrendator av mark med bostadshus är du skyddad och har som huvudregel rätt att få avtalstiden förlängd när arrendetiden är slut enligt jordabalken 10 kapitlet 5 §. Rätten att få avtalet förlängt kan försvinna genom att t.ex. arrendatorn åsidosätter sina förpliktelser eller då jordägaren har en befogad anledning att säga upp avtalet. Vid bostadsarrenden är inte marken av betydande värde vilket medfört att arrendatorns respektive jordägarens rättigheter och skyldigheter inte är direkt reglerat i lag utan något som parterna i stor utsträckning själva får avtala om. Enligt lag är du som arrendator skyldig att inte vanvårda arrendestället och du ska betala arrendeavgiften i tid enligt jordabalken 8 kapitlet 23 § respektive 8 kapitlet 1 §. Enligt lag är också reglerat att arrendatorn inte har rätt att använda arrendestället till annat ändamål än vad som är avtalet enligt 8 kapitlet 23 § jordabalken. Arrendatorns rätt att upplåta nyttjanderätter och överlåta marken är också begränsade. Fördelarna med att arrendera marken är troligen främst ekonomiska och en tillgänglighets fråga. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare