FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/05/2008

Brott att ha student-id?

Förfalskad studieintygan? Begår jag ett brott om jag använder mig av en studentlegitimation eller ett rabattkort utfärdat till student (ex. Mecenat) för att erhålla rabatt vid resor fast jag inte är studerande. Och på kortet där jag skriver under med min namnteckning så står det att jag intygar att jag studerar heltid, fast jag som sagt inte studerar över huvud taget. Samt begår företaget som utfärdar kortet till mig en brottslig handling då dom vet att jag inte studerar över huvud taget och istället godtyckligt angivit ett universitet?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Om du har intygat något som inte är sant kan du ha gjort dig skyldig till osant intygande och/eller bedrägeri enligt Brottsbalkens 15 och 9 kap som du hittar http://www.lagen.nu/1962:700. Möjligen skulle någon tjänsteman på det företaget som har utfärdat studentlegitimationen kunna göra sig skyldig till medhjälp till ovan nämnda brott. Till saken hör dock att vem som är student och inte är student kan vara ganska flytande. I vissa sammanhang ska du vara inskriven på en kurs och/eller få studiemedel från CSN. Det bör framhållas att det naturligtvis går att vara inskriven på en eller flera kurser utan att man för den skull de facto studerar (går på föreläsningar, pluggar till tentor mm). Även den här ”typen” av studenter har rätt till studentrabatter. På tex. Mecenat-kortet står det bara att innehavaren av kortet har rätt till studentrabatter, inte att personen studerar. Om du på helt felaktiga grunder har fått ut ett studentkort har du med sannolikhet begått ett brott mot Brottsbalkens 9 eller 15 kap. Med vänlig hälsning
Fredrik HanssonRådgivare