FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/06/2008

Bevis i rättegång

2008-05-10 FRÅGA: Hej! jag är en finländsk kvinna som haft ett förhållande med en estnisk man. Han är skyldig mig 5500 euro och jag är inte säker på att han kommer att betala tillbaka det han är skyldig mig. Det finns tyvärr inga bevis på att han någonsin har lånat dessa pengar av mig. Finns det något sätt att kunna kräva tillbaka dem? SVAR: Hej. Om du inte kan visa att mannen lånat pengar sitter du i en prekär situation. Det enda du isåfall kan göra är att be mannen om pengarna. Att stämma mannen i domstol är förmodligen en dålig idé då du naturligtvis skulle förlora målet om du inte kan bevisa lånet samt om mannen förnekar det. Skulle du förlora i en domstol kommer du få betala både dina och mannens rättegångskostnader vilket kan uppgå till stora summor. MVH Jon Östrem Ny fråga: Mina föräldrar och vänner kan intyga att detta stämmer. Räcker det som "bevis"?

Lawline svarar

Hej, I domstolen råder fri bevisföring, vilket betyder att du som part i princip kan lägga fram vilken bevisning du vill för att styrka din sak. Vidare råder det fri bevisvärdering, vilket innebär att domaren fritt har att avgöra värdet av den bevisning som lagts fram i rättegången. Alltså kan du givetvis använda dig utav din familj som bevis på att du lånat pengar, men bevisvärdet av det beror helt på vad domaren ger beviset för tilltro. Familjemeddlemmars intygan på att du lånat pengar blir ett relativt svagt bevis och det blir ofta ord som står mot ord i en sådan rättegång. Deras vittnesmål i samband med annan bevisning hade varit det mest fördelaktiga för din del. Det är alltså riskfyllt att ta saken vidare till domstol, då det saknas någon form av skriftlig bevisning eller dylikt på att du faktiskt lånat honom pengarna. Mvh
Charlene HolmströmRådgivare