FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/05/2008

Bostadsrättsförenings rätt till tillträde av lägenhet

Hej! 3 st lägenheter i vår bostadsrättsförening har problem med att rök kommer in i lägenheterna. Röken kommer troligtvis in genom en otät köksvägg. Styrelsen vill göra en tätning av köksväggen men lägenhetsinnehavarna har meddelat att de inte går med på att vi får tillgång till lägenheten för att utföra renoveringen. Enligt lag måste styrelsen åtgärda detta, men vi i styrelsen har nu ingen aning om hur vi ska vidare då vi inte blir insläppta för att utföra renoveringen. Tacksam för hjälp. Hälsningar

Lawline svarar

Hej, Företrädarna i styrelsen för bostadsrättsföreningar har rätt att få tillträde till lägenheten när det behövs för att utföra det arbete föreningen svarar för, med den begränsning att föreningen skall se till att bostadsrättshavaren inte drabbas av större olägenhet än nödvändigt. Detta står i bostadsrättslagen 7 kapitlet 13 § (se http://lagen.nu/1991:614) . Enligt 7 kapitlet 12 § är föreningen ansvarig att åtgärda problemet i fråga. Om bostadsrättshavaren inte ger företrädarna det tillträde de har rätt till får kronofogdmyndigheten besluta om särskild handräckning vilket innebär att kronofogden kan ta ett beslut som tvingar innehavaren av lägenheten att ge föreningen tillträde till den. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare