FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/06/2008

Överhyra vid andrahandsuthyrning

Min syster ska hyra ut en ny bostadsrätt till vår mamma. Hyran är bara 1800:- men mamma ska betala 5000:- för att hjälpa till med räntor mm. Känns konstigt för mej då mamma betalar för hennes framtida investering. Min syster och make planerar att bo där när de går i pension. Kan jag sätta mej emot detta eller är det bara att gå med på?

Lawline svarar

Hej! Du har juridiskt sätt ingen rätt att motsätta dig den höga hyran din mamma ska betala. Det är endast din mamma som har denna rättighet. Allmänt gäller att en hyra ska vara skälig. Vid hyressättningen på en bostadsrätt ska man jämföra bostaden med hyran för en likvärdig hyresrätt, vanligtvis en bostad hos en kommunal eller statlig hyresförening. Hyrs bostaden ut möblerad godkänns ett påslag som är beroende av hur värdefullt möblemanget är. Normalt godkänner man ett tillägg på månadshyran på 10-15% för möblerna. Om din mamma uppfattar det som att hon ska betala är en överhyra kan hon i efterhand göra en anmälan till hyresnämnden för prövning, som avgör vilken hyra som är skälig i varje enskilt fall. Då kan man i efterhand få överskjutande hyra plus ränta återbetald av uthyraren. Sammanfattningsvis bör din mamma först försöka förhandla med din syster att hyran ska sänkas. Löses inte situationen av detta har din mamma de möjligheter som jag ovan nämnt att få tillbaka delar av den betalda hyran. Hoppas du är nöjd med svaret! Med vänlig hälsning
Rådgivare