FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/05/2008

Gallring ur belastningsregistret

Min fru dömdes för misshandel 1996 med dagsböter som påföljd. Sedan dömdes hon återigen för misshandel 1999 då fick hon villkorligt ett år. Hur länge finns detta kvar i brottsregistret?

Lawline svarar

Hej, bestämmelser om gallring ur belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister, som du hittar http://lagen.nu/1998:620 . Uppgifter om dagsböter gallras efter fem år, enligt 17 §, punkten 9. och uppgifter om villkorlig dom gallras efter 10 år, enligt 17 §, punkten 4. Däremot så gäller enligt 18 §, första stycket att om nya anteckningar i registret har tillkommit (den villkorliga domen) innan gamla uppgifter (dagsboten) har gallrats så ska ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem finns kvar i registret. Således så gallras i detta fallet ingen av uppgifterna förrän tio år efter den villkorliga domen meddelades, d.v.s. år 2009. Vänliga hälsningar
Rådgivare