FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/05/2008

Hyresänkning pga buller

Hej! Bakgrundsinformation: Jag är student och bor i en studentkorridor. Korridoren hade till en början sju rum och ett gemensamt kök. Efter sommaren 2007 sattes en vägg upp mitt i korridoren, som delade korridoren i två delar. Kvar är tre rum och kök, där jag bor i ett av rummen. Anledningen till att väggen sattes upp är att de fyra rummen ska byggas om till "riktiga" lägenheter. Detta visste vi om då vi skrev på hyreskontraktet, och jag har därför haft överseende med det dagliga (och verkligen höga) bullret, och på grund av bullret valt att aldrig vara hemma dagtid. Hyreskontraktet skrivs på halvårsvis. Jag förnyade mitt vid årskiftet och det löper fram till och med 30/6. Jag har sagt upp lägenheten och fått skriftligt på detta. Problem: Nu har vi fått en hyreshöjning, någonting som upprör mig väldigt mycket eftersom jag inte kan utnyttja min lägenhet dagtid. Är det verkligen ok att höja hyran samtidigt som vi hyresgäster utsätts för buller? Kan jag kräva ersättning eller hyressänkning och hänvisa till bullret? Jag är verkligen jättetacksam för all hjälp!!

Lawline svarar

Hej! Reglerna om hyra stadgas i jordabalkens (JB) 12 kapitel, se http://lagen.nu/1970:994. Enligt detta kapitel stadgas en rad skyldigeter för både hyresgästen och hyresvärden, som uppkommer i samband med hyresavtalet. Hyresvärden har först och främst en skyldighet att tillhandahålla hyresgästen lägenheten i ett skick som överensstämmer med den allmänna uppfattningen i orten om vad som anses som en fullt brukbar lägenhet, se 12 kap 9 § JB, vidare skall hyresvärden se till att lägenheten håller sig i det skicket under avtalstiden, se 12 kap 15 § JB. Det din hyresvärd gör med lägenheten kan nog sägas vara en ganska fundamental reparation eller ombyggnation som orsakar stora brister i ditt hem i form av buller. Av vikt att nämna är att hyresvärden, samtidigt som reparationen är igång, är skyldig att hålla lägenheten i ett beboeligt skick. Att bullret är så pass högt att du inte kan vistas i lägenheten under dagen talar faktiskt emot att hyresvärden följt sin del av avtalet och tillhandahållit dig en enligt normen bra lägenhet. Vidare finns en hänvisning i 12 kap 16 § JB till 11 och 12 § § samma kapitel, om påföljderna för att hinder eller men uppkommer under hyrestiden. Du kan bl. a hävda din rätt till nedsänkt hyra enligt 12 kap 11 § p. 3 JB, under den tid ombyggnationen och bullret kvarstår. Men du skall innan dess ta kontakt med din hyresvärd och ge honom/henne en möjlighet att åtgärda bristen. Sociala hänsyn påkallar att man tryggar bostadshyresgäster, precis som du, mot att lägenheten är att alltför bristfällig oavsett vad som står i hyreskontraktet och vad du visste vid dess ingående. Vad gäller hyran så finns särskilda regler stadgade. I 12 kap 55 § JB fastslås att om hyresgästen och hyresvärden tvistas om hyrans storlek, skall hyran fastställas till skäligt belopp. Detta skall beaktas även vid hyreshöjningar. Vad som är skäligt är svårt att fastställa. Men enligt lagtexten är inte hyran att anse som skälig om den är påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga. Man skall alltså jämföra hyrorna på liknande lägenheter i samma ort. Man talar om bruksvärdesreglerna, och dessa infördes just för att förebygga att oskäliga hyreshöjningar uppstod. Jag kan även nämna att hyran och dess villkor kan prövas oberoende av att du sagt upp lägenheten. Hyresvärden måste skriftligen meddela dig om hyreshöjningen enligt 12 kap 54 § JB. I detta fall är frågan om det faktiskt är skäligt att höja hyran när du inte kan använda lägenheten fullt ut pga. bullret. Jag skulle nog rekommendera dig att ta kontakt med hyresnämnden, se 12 kap 54 § 2 st JB, och få hyran prövad om du anser att den är alltför hög. Med vänlig hälsning
Ani BabakhanlooRådgivare