FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/06/2008

Samägande av fastighet

Det finns 5 vuxna syskon som får en sommarstuga i gåva av föräldrarna. Hur förfara så att syskonen samfällt ska kunna äga sommarstugan fortsättningsvis. Finns riktlinjer för ett sådant upplägg? Vad händer om någon eller några vill sälja men inte de övriga? Tacksam för svar mvh Leif Jonsson

Lawline svarar

Hej! Det finns inga speciella förfarande regler kring samägande av en fastighet vad gäller själva förvärvet. Om ni är 5 syskon som genom gåva tilldelas en fastighet kommer ni att tillsammans att stå som lagfarna ägare i den tilll fastigheten tillhörande lagfarten. Däremot när man ägare något gemensamt, dvs genom samägande gäller samäganderättslagen, se 1 §. Lagen stadgar, se 2 §, att det vid förvaltning över den samägda sommarstugan krävs att ni alla 5 skall vara överens och samtycka till den förvaltning som vidtas. Kan ni inte enas kan rätten på ansökan av någon av er förordna att en god man skall sköta förvaltningen. Enligt 6 § är det även varje delägares rätt, om ni inte har avtalat något annat, att hos rätten ansöka om att fastigheten skall utbjudas till försäljning. Denna åtgärd kräver alltså inte samtycke från övriga samägare. Samäganderättslagen finner du http://lagen.nu/1904:48_s.1. Hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare