FrågaÖVRIGTPUL/GDPR29/06/2008

Personuppgiftslagen

Hejsan!

Jag har en fråga gällande personuppgiftslagen. Det är nämligen så att jag skall ordna klassfest för mina gamla klasskamrater. Jag har fått klasslistor med personnummer. Det jag undrar är om jag kan lägga upp mina klasskamraters namn på en hemsida för oss som skall gå på fest.

Jag gör detta för att det är kul men har ett eget företag som tjänar pengar på detta. Undrar om det är ok? Så man inte blir anmälld av en gammal klasskamrat som inte gillar att jag lägger upp deras namn på internet.

Hur säger lagen?

Mvh

i

Lawline svarar

Personuppgiftslagen (som du hittar https://lagen.nu/1998:204) gäller inte för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur. Däremot omfattas webb-sidor som enskilda producerar. Sådan sidor kan dock vara undantagna från lagens hanteringsregler genom 5 a §.

Personuppgiftslagen är främst tillämplig då en person, ett företag eller en myndighet upprättar olika sorters register eller annan liknande behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad, se 5§. I 5 a§ undantas behandlingen av personuppgifter i s.k. ostrukturerat material från en rad av lagens hanteringsregler, dvs. då det rör sig om en mer slumpmässig behandling av personuppgifter. För att undantagsregeln skall gälla krävs att behandlingen inte innebär någon kränkning av enskildas personliga integritet. Behandling i strid med undantagsregeln kan medföra skadeståndsskyldighet och är i vissa fall straffbar, se 48 § och 49 §.

För Dig blir det alltså viktigt att konstatera hur du tänker uppföra dessa personers namn på din hemsida. Kan de sammankopplas med den rörelse du bedriver? Om Du säger att Du har ett företag som tjänar pengar på att sammanställa olika sorters personuppgifter låter det som om även dessa uppifter kommer att omfattas av personuppgiftslagen. De bestämmelser Du måste följa finns i personuppgiftslagen 9§ och framåt.

Mitt råd är att kontakta personerna i förväg och fråga om deras samtycke.

Lycka till!

Bästa hälsningar

Amanda WassénRådgivare