FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/03/2006

Rätten till gemensamma bostaden efter samboförhållande

Min sambo och jag separerar. Huset står på henne och vi har inte skrivit något samboavtal. Dessutom så fick hon halva köpesumman i arv efter hennes far för tio år sedan. Har jag rätt till del i huset?

Lawline svarar

Hej, den lag som är tillämplig i ditt fall är Lagen (1987:232) om sambors gemensamma hem ("Sambolagen"). Lagen reglerar rätten till sambornas gemensamma bostad och bohag, och bygger på tanken att samborna bör ha samma rätt i det gemensamma hem som byggts upp under deras gemensamma liv oavsett vem som äger egendomen i fråga. När ett samboförhållande upphör fördelas, på begäran av någon av samborna, deras gemensamma bostad och bohag mellan dem genom bodelning om egendomen förvärvats för gemensamt begagnande (5 § Sambolagen). Sambolagen är dispositiv, det vill säga den går att avtala bort. Har du och din sambo inte upprättat något samboavtal (eller liknande) gäller Sambolagen. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare