FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/05/2008

Hyresreducering

Hej, Min bostadsrätt skall under sommaren och början av hösten stambytas. Först skall köket göras och sedan badrummet. Jag och min sambo kan inte bo i lägenheten under den här tiden och det kommer att uppstå stora merkostnader bla för dubbla hyror. En sak som är riktigt trist är att byggjobbarna skall ha semester under juli månad, så då blir det inget gjort och hela stambytet blir fördröjt ännu en månad och det betyder en extra månad med dubbla hyror. Jag har försökt komma i kontakt med föreningen för att höra om hyresreducering / ersättningen men de svarar inte. Vad ska jag göra? Mvh, Jenny

Lawline svarar

Hej! Enligt Hyreslagen (Jordabalken 12 kapitlet) så har ni rätt till hyresreducering när eran nyttjanderätt till lägenheten inskränks, se JB 12:16 http://www.lagen.nu/1970:994. Denna nedsättning av hyran ska ske till ett skäligt belopp vilket beror på hur stor del av lägenheten ni kan använda samt hur länge ombyggnaden pågår. Då ni inte kan änvända lägenheten överhuvudtaget ska ni självklart ha hyresreducering. Så detta ska ni defenitivt ta upp med fastighetsägaren. Hälsningar
Rådgivare