FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/04/2008

Husrannsakan

Har civlkädda poliser rätt att söka igenom en persons rum i ett hus, personen är myndig bor fortfarande hemma och misstänks för ett brott som kan ge böter? Vilka grunder bör föreligga , räcker det med att inkommit anmälan om att det finns misstanke för brott? Bör polisen vid oanmäld besök redogöra på vilka grunder de har rätt att genomsöka rummet, innan de gör det?

Lawline svarar

Hej, När polisen genomsöker en bostad för att kunna ta föremål i beslag eller för att säkra bevisning måste de ofta göra en husrannsakan, vilket är vad du syftar på i din fråga. En husrannsakan kan vara reell och utnyttjas då till efterforskning av beslagsobjekt eller bevis, reell husrannsakan regleras i RB 28 kap 1 och 3 §§, se http://www.lagen.nu/1942:740#K28 . Om polisen istället letar efter en person är husrannsakan personell och regleras i RB 28 kap 2, 2a och 3 §§. Eftersom du i din fråga talar om rätt att genomsöka rummet så antar jag att det är någon typ av föremål som polisen har letat efter och att det därför rör sig om en reell husrannsakan. Den grundläggande förutsättningen för en reell husrannsakan är att det skall förekomma anledning, att brott förövats, varå fängelse kan följa. Anledningen till att beviskravet inte har satts högre är att man velat möjliggöra beslag och ge rättsväsendet en möjlighet att säkra bevisning på ett tidigt stadium av förundersökningen. Med bakgrund av detta får en reell husrannsakan företas hos den misstänkte om han är skäligen misstänkt för brottet i fråga. Det finns dock fall då en reell husrannsakan kan företas hos någon annan än den skäligen misstänkte. Dessa fall räknas upp i RB 28 kap 1§ 2 st. Ett beslut om husrannsakan meddelas av åklagaren, undersökningsledare eller, i vissa fall, av polismyndighet. I vissa fall beslutar även rätten om husrannsakan men dessa situationer liknar inte den som du beskriver i din fråga. Om det är fara i dröjsmål kan även en enskild polisman fatta beslut om husrannsakan. Den misstänkte skall inte i något fall underrättas på förhand om en eventuell husrannsakan eftersom en sådan förvarning skulle göra hela förfarandet meningslöst. Om du utsatts för ett beslag genom husrannsakan kan du dock få denna fråga prövad av rätten i efterhand enligt RB 27 kap 6 §. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare