FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/05/2008

Olagligt att förlova sig med någon som är gift?

Hej. Min kille håller på att genomgå en skilsmässa. Deras prövoperiod har nu gått ut och brev har skickats till tingsrätten att de vill fullfölja skilsmässan. Enligt tingsrätten kunde beslutet dröja upp till 3 veckor. Nu har vi (jag och min kille) pratat om förlovning och undrar om det är olagligt att förlova sig innan allt är klart med hans skilsmässan?

Lawline svarar

Hej Sedan den nya Äktenskapsbalkens tillkomst 1987 saknar trolovning eller förlovning som det kallas nu helt rättsverkningar. Det finns alltså inget som förpliktigar personer som har bytt ringar och kallar sig förlovade att faktiskt gifta sig med varandra. Det finns alltså inte heller något förbud mot att förlova sig med någon som faktiskt är gift. Däremot är det straffbart att gifta sig med någon som är gift, se 7:1 Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700) Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare