FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/07/2008

Var ansöker jag om förordnande av god man?

Hej! Enl Samäganderättslagen 3 § kan en av delägarna "...be rätten förordna, att godset under viss tid skall omhänderhavas av god man, som av rätten utses. Till god man må ock delägare förordnas." Hur ansöker jag om detta? Till vilken rätt?

Lawline svarar

Hej, en ansökan om detta bör innehålla sökandens personuppgifter samt uppgift om vilket gods (dvs vilken sak eller vilken fastighet) som ansökan gäller. Om Du önskar att någon av delägarna skall utses som god man kan Du uppge detta i Din ansökan. Ansökan om god man skall (enligt 18 § samäganderättslagen) ställas till tingsrätten på den ort där godset finns. Vänlig hälsning
Jonas ÖjelidRådgivare