FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/04/2008

Strikt skadeståndsansvar för lösspringande hund

Om en lössringande hund orsakar en trafikolycka där bilen hamnar i diket, vem har ansvaret då? Hundägaren eller bilföraren?

Lawline svarar

Hej! I aktuellt fall ansvarar hundägaren. Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter stadgas att skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, vare sig ägaren har varit vållande till skadan eller ej, 4 §. Detta innebär med andra ord att hundägaren har ett strikt skadeståndsansvarar. I ett rättsfall, NJA 1947 s 594, där en lösspringande hund orsakade en cykelolycka (dvs en skada i trafik) kom Högsta Domstolen fram till att hundens ägare var skyldig att ersätta den skadedrabbade för kläder, läkarvård, läkarintyg, resekostnader, sveda och värk samt för men och lyte. Vänliga hälsningar
Erik AnnerstedtRådgivare