FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/04/2008

Jäv om kärandens ombud känner svaranden?

Kan det räknas som någon form av jäv om svaranden känner kärandes ombud?

Lawline svarar

Hej! I rättegångsbalken 12:4 (som du hittar www.http://lagen.nu/1942:740#K4P12) talas om "jäv" för ombud. Där sägs att en person inte får anlitas som ombud om denne tagit befattning med saken som domare eller befattningshavare vid domstol eller som ombud för motparten. Så länge kärandens ombud inte befattat sig med saken som ombud för motparten så är denne därför oförhindrad att agera ombud för käranden, trots att han eller hon på något sätt känner svaranden. Lämpligheten i att så sker är en fråga för sig och kan inte besvaras här. Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare