FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/06/2008

Förolämpning grund för uppsägning av hyresgäst?

Hej! Jag äger, tillsammans med min fru, ett tvåfamiljshus där vi hyr ut en av de två lägenheterna. Problemet är att de har väldigt svårt att ta kritik när de brutit mot de regler som vi satt upp eller när vi nekat de någonting som de velat göra. Vid flera tillfällen har det uppstått dispyter då de verbalt uttryckt sitt missnöje med oss som hyresvärdar. De har skrikande kallat oss idioter, j...la kärring och bett oss dra åt h....te m.m. Jag kan tillägga att vi själva alltid agerat lugnt och sansat och påpekat för de att det inte finns någon anledning att brusa upp så som de gör. Vi har även tagit åt oss av den kritik som varit befogad och vi har tillåtit de att göra mycket mer än vad som kan anses vara nödvändigt som hyresvärd. Nu har vi tröttnat på deras agerande och undrar om verbala kränkningar, glåpord etc. kan vara tillräckligt för att säga upp hyreskontraktet. Vi har ju förstått att en hyresgäst innehar ett mycket starkt skydd men det måste väl ändå finnas en gräns för hur mycket man måste tåla, även som hyresvärd.

Lawline svarar

Det stämmer som ni har påpekat att hyresgäster ges ett väldigt starkt skydd i svensk rätt. Detta innebär dock inte en omöjlighet för er som hyresvärdar att säga upp störande hyresgäster. I jordabalken 12 kap. 46 § (hyreslagen), se https://lagen.nu/1970:994 finns en uttömmande lista på de uppsägningsgrunder som kan bli aktuella i ett hyresförhållande. I ert fall torde punkt 2 aktualiseras. Denna punkt hänger bl.a. ihop med lagens 25 § som innebär att en hyresgäst inte får utsätta de som bor i omgivningen för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Med Uttrycket omgivningen innebär inte någon särskild begränsning utan regeln gäller till förmån för kringboende som drabbas av störningar. Det kan gälla andra hyresgäster, hyresvärden eller boende över huvud taget. Exakt vilka typer av störningar som omfattas eller i vilken grad dessa störningar måste upprepas för att en uppsägning skall godtas är väldigt svårt att ge ett generellt svar på, en bedömning från fall till fall krävs. Mitt tips är att ni kontaktar hyresnämnden som kan ge vägledning från deras omfattande praxis på området. Lycka till!
Alexandru MilerRådgivare